Defekty pneu – ako im predchádzať a ako ich prípadne riešiť
Ako defektu predísť
Existuje hneď niekoľko spôsobov, ako defektu predísť, alebo prípadne ho dočasne i natrvalo odstrániť. Najlepšou obranou je predovšetkým prevencia, preto je dôležité sa pred a v priebehu jazdy zamerať na nasledujúce:
- Kontrolujte tlak v pneumatikách, predovšetkým pred dlhšou cestou a v lete, kedy nastávajú väčšie teplotné rozdiely. Podhustené pneumatiky sú k defektom omnoho náchylnejšie
- Nepreťažujte vozidlo
- Nejazdite po krajnici
- Neparkujte na obrubníku
- Jazdite predovšetkým na upravených cestách, kde je kvalitný povrch
V prípade, že k defektu behom jazdy dôjde, nemali by sme rýchlo šliapnuť na brzdu, ale pozvoľna zastaviť na bezpečnom mieste a zapnúť výstražné svetlá. Než vystúpime z vozidla, mali by sme mať oblečenú reflexnú vestu, aby nás ostatní vodiči neprehliadli. Dôležité je aj nezabudnúť na výstražný trojuholník, ktorý by mal byť minimálne 50 m za autom, na diaľnici potom 100 m za autom.
Ako prípadný defekt odstrániť
Podľa platnej legislatívy patrí k povinnej výbave každého automobilu sada na výmenu pneumatiky. Vplyvom vývoja technológií nie je už od septembra 2009 povinné voziť v automobile rezervnú pneu, pretože sami výrobcovia pneumatík prichádzajú s alternatívami, ktoré umožňujú jazdu s defektom a bezpečný dojazd do cieľa bez nutnosti jeho opravy. Medzi základné metódy, ako sa vysporiadať s defektom pneumatík patria:
- Lepiace sady
- Run-flat pneumatiky
- Pneumatiky s tesniacou vrstvou
- Rezervné pneumatiky
- Asistenčné služby
Lepiace sady
Jedná sa len o núdzové riešenie, ktoré vám poškodenú pneumatiku neopraví, preto je odporúčané voziť so sebou radšej aj rezervu. Samotné lepenie poškodené miesto zacelí a vy tak bez nutnosti demontáže kolesa môžete dôjsť do cieľa. Je však potrebné čo najskôr zájsť do pneuservisu. Lepiaca sada sa aplikuje cez ventil a pneumatiku je potrebné aj dofúknuť. Odporúčaná rýchlosť jazdy je do 80 km/h.
Runflat pneumatiky
Bočnice runflat pneumatík sú natoľko zosilnené, že v prípade ich defektu – úniku tlaku -nenastane úplná deformácia. Preto s nimi môžeme bezpečne dôjsť k najbližšiemu pneuservisu, bez nutnosti opravy na ceste. Dojazd s runflat pneumatikou, ktorá má defekt, je obmedzený na približne 80 km, pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Nevýhodou týchto pneumatík je vyššia nákupná cena, pretože musí byť na vozidle na všetkých štyroch kolesách súčasne, a naviac musí byť vozidlo vybavené systémom na kontrolu tlaku.
Pneumatiky s tesniacou vrstvou
V dnešnej dobe môžete použiť aj niektoré zo špeciálnych pneumatík, ktoré sú odolnejšie voči defektom. Tesniaca hmota vnútri pneumatiky je nanesená priamo z výroby, takže dokonale priľne k povrchu zmesi, je rovnomerne rozložená a udržuje si vysokú elasticitu počas celej doby životnosti pneumatiky. Jednu z takýchto pneumatík ponúka aj výrobca Continental – pneumatiky s technológiou ContiSeal. Táto technológia zaisťuje okamžité zacelenie prepichu behúňa do priemeru až 5 mm bez straty tlaku. V prípade prepichnutia cudzími predmetmi, ako sú klince, nie je potrebné pneumatiku hneď meniť pri kraji cesty.
Výhodou pneumatík s tesniacou vrstvou je aj to, že ich nemusíte mať na všetkých kolesách vozidla zároveň ako napríklad pri run-flat pneumatikách. Musíte ale počítať s vyššou cenou pneumatík.
Rezervné pneumatiky
Rezerva patrí stále medzi najčastejšie varianty, ako sa vysporiadať s defektom pneumatiky. Po výmene plnohodnotnej pneumatiky (nie len dojazdovej) nie ste obmedzení v rýchlosti jazdy a jednoducho tým vyriešite aj defekt bočnice pneumatiky, ktorý zatiaľ žiadny iný systém nerieši. Nevýhodou je bohužiaľ samotný proces výmeny, ktorý nie je úplne jednoduchý a nie každý si naň sám trúfne.
Asistenčné služby
Jednoduchou a dnes už populárnou cestou pre vyriešenie defektu je využitie asistenčnej služby. Stačí zavolať a technik príde za vami. Akonáhle vám pneumatiku opraví, môžete pokračovať ďalej. Avšak, pokiaľ sa vám defekt stane ďaleko od mesta, musíte počítať s dlhším dojazdovým časom mechanika.