Zastavte včas vďaka správnej funkčnosti brzdového systému vášho vozidla
Nutnosť výmeny odporúča váš servis, ktorý pri pravidelnej výmene brzdovej kvapaliny kontroluje aj mieru opotrebenia alebo poškodenia týchto komponentov.
Prečo meniť brzdovú kvapalinu?
Brzdová kvapalina má schopnosť pohlcovať vzdušnú vlhkosť. Vďaka tomu klesá bod jej varu a negatívne sa menia prevádzkové vlastnosti. Zníženým účinkom brzdového systému sa predlžuje brzdná dráha. Za určitých podmienok môže dokonca dôjsť k úplnému zlyhaniu bŕzd. Vlhkosť obsiahnutá v brzdovej kvapaline má negatívny vplyv aj na celkový stav brzdovej sústavy. Spôsobuje koróziu kovových komponentov, s ktorými prichádza do styku. Tieto komponenty je potom nutné vymeniť, čo zasa zbytočne navyšuje náklady na prevádzku vozidla. Preto je nutná nielen pravidelná kontrola bodu varu brzdovej kvapaliny, ale aj jej pravidelná výmena.
Nechajte si skontrolovať brzdy!
Dnešné vozidlá sú vybavené modernými brzdovými systémami (asistentmi), ktoré zaisťujú ovládateľnosť vozidla aj pri núdzovom brzdení a taktiež korigujú jazdu vodiča pri prípadnom šmyku. Žiadny z týchto systémov však nemôže fungovať správne, pokiaľ nie je v poriadku základná mechanika bŕzd. Ďalším rizikom sú vysoké teploty vznikajúce pri intenzívnom brzdení. Medzi trecími materiálmi často dochádza k teplotám presahujúcim 700 °C. Veľmi častá porucha je tzv. pridieranie bŕzd. Tá vedie - okrem iného - k zvýšeným teplotám kolesa a tým aj nárastu tlaku v pneumatike, čo spôsobí nadmerné opotrebenie pneumatiky v stredovej časti dezénu a skrátenie jej životnosti.
Príčiny nerovnomerného opotrebenia doštičiek
Aj keď je pravda, že moderné brzdové systémy už málokedy zlyhajú, ich opotrebeniu vplyvom času sa zabrániť nedá. Medzi základné kontroly patrí pravidelná kontrola brzdových doštičiek a kotúčov. Tá môže signalizovať, v akom stave brzdy skutočne sú a často odhalí aj ďalšie príčiny poklesu brzdového účinku Vášho vozidla. Často sa stáva, že sú brzdové doštičky opotrebované nerovnomerne a tým oslabujú brzdný účinok. A aké sú najčastejšie príčiny nerovnomerného opotrebenia?
- Zlá inštalácia - Mnoho prípadov vzniká práve nesprávnou inštaláciou doštičiek na svoje miesto.
- Poškodený brzdový kotúč - kotúč sa môže poškodiť najmä vysokou teplotou, kedy dochádza k jeho skriveniu a kontakt s doštičkami nie je potom rovnomerný.
- Poškodený piest - pri jeho poškodení dochádza k obmedzeniu pohybu piestu. To spôsobuje horší brzdný účinok a vyššie opotrebenie brzdovej doštičky.
- Znečistenie komponentov - základným krokom k správnemu fungovaniu brzdového systému je starostlivé vyčistenie povrchu kotúča a doštičiek od prachu a ďalších nečistôt. Vyčistené pohyblivé časti brzdového strmeňa treba namazať vhodným, na to určeným, mazivom.